Max blikt terug op vrijdag in Oostenrijk: 'Komen nog tekort'

Gepubliceerd op 30 juni 2018 door Bryan van Berlo

Dit weekend staat de Grand Prix van Oostenrijk op het programma. Max Verstappen blikt in het Ziggo Formule 1 Café terug op de eerste twee vrije trainingen, waarin Aston Martin Red Bull Racing nog niet helemaal lekker uit de verf kwam. Met een derde en vijfde plek voor Max in VT1 en VT2 is er volgens de Nederlander nog ruimte voor verbetering.

Tijdens de vrije trainingen van gisteren was er een punt waarop de top drie hun snelste tijd op drie verschillende soorten compounds reed. Hierdoor lijkt er weinig verschil tussen de soft, de supersoft en de ultrasoft te zitten. Max bevestigt dit: “De verschillende compounds zitten te dicht bij elkaar. Op een soft kun je iets langer over een goede rondetijd doen. Je hebt wat minder grip, maar omdat het benzineniveau door de rondes heen daalt, kan je er een goede tijd op rijden.”

Op welke band voelt Max zich dan het lekkerst? “Eigenlijk op alle drie niet”, grapt Max. “De soft is wel oké en de supersoft gaat ook nog wel, maar de ultrasoft werkt gewoon niet. Als je zo’n band meeneemt, moet die gewoon zeven tienden sneller zijn, maar dat is hij niet.”

Tijdens het raceweekend in Oostenrijk hebben de coureurs maar liefst drie DRS-zones tot hun beschikking, ondanks de relatief kleine lengte van het circuit. Max heeft hier het volgende op te zeggen: “Het is denk ik iets beter voor ons, maar als je naar de data kijkt komen we nog steeds gewoon veel tekort. Het is nu eenmaal zo. Je probeert nog wel wat met de rembalans te doen. Vooral op dit circuit waar je hard moet remmen maakt dat wat meer uit. Er is in ieder geval nog genoeg huiswerk.”

Max zou dit weekend ook over de veelbesproken kwalificatiemodus moeten beschikken, waardoor er tijdens de kwalificatie extra vermogen tot zijn beschikking komt. Het team van Renault heeft hier tijdens de vorige Grand Prix in Frankrijk al gebruik van kunnen maken. Levert dit wat op? “Van wat ik op de data in Paul Ricard heb kunnen zien wel. Bij Renault kwam er in Q3 wel wat vermogen bij.”

Er waren al veel Nederlandse fans te zien langs de baan. Dit doet Max goed: “Er zat al best wel wat oranje, zelfs op andere punten dan vorig jaar, dus dat is goed om te zien.”

Tenslotte geeft Max nog tekst en uitleg over de keuze voor zijn speciale helm: “Jumbo heeft mij al vanaf het begin ondersteund, ze waren in de Formule 3 namelijk mijn eerste sponsor. Ik heb er een heel goed samenwerkingsverband mee en ik hoop dat we ook nog wel een aantal jaren verder kunnen. Ik wilde er dit weekend een mooie gele helm van maken, ook omdat er zoveel Nederlanders aanwezig zijn.”

Klik hier voor de prijsvraag van de Grand Prix van Oostenrijk en win een Red Bull Racing teamline polo 2018!