FIA presenteert reglementswijzigingen voor 2019 en 2021

Gepubliceerd op 17 april 2018 door Julien Lemmen

Na afloop van de meeting tussen de Formule 1 Strategy Group en de Formule 1 Commission in Parijs op dinsdag presenteerde de FIA haar plannen voor de Formule 1-reglementen van 2019 en van 2021.

Vanaf volgend seizoen mogen de coureurs met 110 kilo brandstof aan boord de race aanvangen, waar dit nu nog 105 kilo is. Dit zorgt ervoor dat coureurs minder of geen brandstof hoeven te sparen tijdens een Grand Prix. Tevens is vanaf volgend jaar het gewicht van de coureur niet meer inbegrepen bij het minimumgewicht van de auto. Nu zijn de lichtere coureurs nog in het voordeel omdat men het tekort aan gewicht als ballast op strategische plekken van de auto aan kan vullen tot het minimumgewicht. Ook moeten de coureurs verplicht biometrische handschoenen gaan dragen, waarmee onder andere de hartslag en andere belangrijke gegevens gemonitord kunnen worden. Tenslotte zal de FIA in overleg met de teams gaan bekijken of er nog iets aan de aerodynamica kan worden veranderd, om het inhalen te bevorderen.

Voor 2021, als de motorreglementen op de schop zullen gaan, stelt de FIA een belangrijke wijziging voor. Net als nu zal er gereden gaan worden met een 1.6 Liter Turbo Hybride-krachtbron. Echter zal de energiewinning vanuit de uitlaat door de MGU-H komen te vervallen. Dit alles moet er ook voor zorgen dat de coureurs tijdens de race meer op de limiet kunnen rijden. In samenspraak met de huidige en potentiele toekomstige motorleveranciers hoopt de FIA eind mei de motorreglementen voor 2021 definitief te kunnen maken.