Max over spin in Australië: “In ronde vijf brak onderdeel aan achterkant af”

Gepubliceerd op 26 maart 2018 door Bryan van Berlo

Max Verstappen kwam gisteren tijdens de Grand Prix van Australië als zesde over de finish. In het programma Peptalk op Ziggo Sport blikt de Nederlander terug op de eerste race van het seizoen.

Verstappen geeft onder meer tekst en uitleg over de balansproblemen tijdens de race, die al tijdens de openingsfase opspeelden: “We hebben met het team gekeken wat er aan de hand was, want ik klaagde na vier of vijf ronden al over vreemde problemen aan de achterkant. Ze zagen tijdens de pitstop al dat er wat schade was. Later bleek dat tijdens ronde vijf in bocht vier wat aan de achterkant was afgebroken.”

Hoe de schade heeft kunnen ontstaan is vooralsnog onbekend: “Het team kan niet verklaren waarom, omdat het niet door een kerbstone is gebeurd. Het gaf me in ieder geval veel overstuur, waardoor ik moeilijker kon inschatten hoe ik de bocht in kon gaan. Later brak de auto dus uit, waardoor ik spinde. De ronden ervoor schoot ik al bijna een aantal keer van de baan af. Ook na de spin heb ik nog een aantal momenten gehad, die niet op televisie te zien waren. De auto had zo vier of vijf keer in de muur kunnen staan.”

Verstappen verklaart tevens wat er precies is afgebroken: “Aan de onderkant van de vloer zitten enkele geleiders voor de lucht. Deze leveren veel downforce. Een grote vin van dat gedeelte was afgebroken.”

Hoe kijkt de Nederlander terug op de race en het weekend in het algemeen? “Het was niet de allerbeste wedstrijd, maar dat soort dingen gebeuren nu eenmaal. We gaan nu gewoon weer door naar Bahrein.” Over de RB14 heeft Verstappen in ieder geval geen twijfels: “We hebben een auto die het goed kan doen en dat geeft me vertrouwen. Als je kijkt naar de pure snelheid ziet alles er gewoon positief uit. Ik denk nog niet dat het genoeg is om Mercedes in de wedstrijd te verslaan, maar met Ferrari moeten we kunnen vechten.”

De wedstrijd in Australië was niet de meest sprankelende wat betreft het aantal inhaalacties op de baan. Hoe kijkt Max hier tegenaan? “Dat is jammer. Het circuit was natuurlijk redelijk extreem, wat het inhalen lastig maakt, maar vergeleken met 2015 of 2016 is het minder spannend.” De regels aanpassen is echter geen makkelijke klus: “Je kan deze niet meteen veranderen, omdat de teams het er niet mee eens zijn. Het gaat natuurlijk gepaard met hoge kosten en het duurt dan weer twee à drie jaar voordat je in de buurt komt van andere reglementen. Dat laat dus nog wel even op zich wachten.”

Desondanks verwacht de Aston Martin Red Bull Racing-coureur meer spektakel tijdens komende races: “Er komen races aan waar meer actie zal zijn. In Bahrein en China is dat sowieso, omdat je daar goed kan inhalen. De afgelopen race was wat betreft de mogelijkheid tot inhalen wel een van de ergste.”

Alvorens Max naar Bahrein reist, verblijft hij nog even down under in Australië: “We gaan nog een weekje wat leuke dingen doen en trainen. Daarna weer door naar Bahrein!”