Richtlijnen voor motoren vanaf 2021 gepresenteerd: "Goedkoper en luider"

Gepubliceerd op 31 oktober 2017 door Julien Lemmen

Vandaag zijn de nieuwe richtlijnen voor de motorreglementen vanaf 2021 gepresenteerd. De Formule 1, de FIA en Liberty Media zijn samen tot overeenstemming gekomen om de Formule 1-krachtbronnen betaalbaarder, luider en eenvoudiger te maken. De huidige 1.6 liter V6 turbo-motor blijft daarbij wel behouden.

De voornaamste verandering is dat de MGU-H zal vanaf 2021 verdwijnen, terwijl de MGU-K sterker wordt en door de coureurs zelf ingezet kan worden. Tevens kunnen de rijders over meerdere ronden hun energie opsparen om deze tactisch in te zetten, waar dit nu nog maar over één ronde kan.

Om de motoren te vereenvoudigen en vooral betaalbaarder te maken, is er maar één turbo toegestaan, waarvan de grootte en het gewicht is beperkt. De batterij en de controle-elektronica zullen gestandaardiseerd worden. Ook is men van plan om strengere brandstofregulaties toe te passen, waardoor het verbruik af zal nemen.

Het geluid van de motoren, al jaren een discussiepunt, probeert men middels een verhoging van het toerental met 3.000 omwentelingen, luider te maken. De opgestelde richtlijnen zijn nog geen definitieve regelementen. Deze zullen eind volgend jaar pas worden vastgesteld in samenspraak met de teams.

Ross Brawn, de sportief directeur van de Formule 1, licht de plannen toe: “Dit is een voorbeeld van de toekomstige samenwerking tussen de FIA, de Formule 1, de teams en de fabrikanten, waarmee we tezamen de sport beter willen maken. We hebben goed geluisterd naar de wensen van de fans en zijn van mening dat de opgestelde richtlijnen voor goedkopere, luidruchtigere en minder complexe krachtbronnen gehoor geven aan deze wensen. Tenslotte kunnen de nieuwe reglementen zorgen nieuwe motorleveranciers en een gelijkwaardigere competitie.”