Horner: "Max heeft gezien waar het team toe in staat is"

Gepubliceerd op 27 oktober 2017 door Julien Lemmen

Christian Horner, de teambaas van Red Bull Racing, blikt in een uitgebreid interview met Formula 1.com terug op de teleurstellende start van het seizoen en de opwaartse lijn die zijn team vervolgens heeft weten in te zetten. Ook spreekt de Brit openhartig over de toekomst van het team uit Milton Keynes.

“Waar ik vooral tevreden mee ben, is de tweede helft van het seizoen”, steekt Horner van wal tegenover het officiële Formule 1-kanaal. “We zijn daarin veel sterker geweest dan in de eerste seizoenshelft. Het chassis kan zich nu meten met de top. We kunnen zeker positieven uit het seizoen halen. We hebben twee races gewonnen. In Azerbeidzjan reed Daniel Ricciardo een geweldige race en maakte hij optimaal gebruik van de situatie. Maleisië was waarschijnlijk de eerste race in het hybride-tijdperk (sinds 2014) waar we op pure snelheid hebben gewonnen. Max Verstappen haalde Lewis Hamilton in voor de leiding en reed daarna van hem vandaan.”

“Tevens hebben we alles bij elkaar twaalf podiums gescoord, dus dat is zeker de positieve kant. Max en Daniel hebben dit jaar geweldig gereden, maar we hadden dit seizoen wel meer betrouwbaarheidsproblemen dan in de laatste tien jaar! Vooral op het gebied van de aandrijflijn met Max. Dit was een grote teleurstelling, maar nu begint het weer de goede kant op te gaan.”

Naast de betrouwbaarheid, was ook de snelheid aan het begin van het jaar tegenvallend, al heeft Horner daar een verklaring voor: “We hadden wat problemen aan het begin van het jaar met de correlatie tussen onze simulaties - aan de ene kant onze windtunnel en aan de andere kant de CFD (computer fluid dynamics). We konden deze problemen pas verhelpen vanaf de eerste Europese race in Barcelona. Maar vandaaruit werd de auto steeds beter en beter.”


Met het bijtekenen van Max tot 2020 heeft het team een belangrijke slag geslagen en kan er gebouwd worden aan de toekomst. Horner legt uit hoe men Max heeft weten te overtuigen: “Max is op een leeftijd waarin het niet om de financiële beloning gaat, maar alleen om de prestaties. Wat hij heeft gezien is hoe hard iedereen achter de schermen werkt en waar het team toe in staat is. Nu de motorereglementen vast liggen tot en met 2020 zullen we er alles aan doen om de auto één te laten worden met de aandrijflijn. Zodra dit is gebeurd, kunnen we hem hopelijk een auto geven die vooraan mee kan vechten.”

Over welke motor er vanaf 2019 in het achteronder van de Red Bull ligt, kan de Brit nog geen uitspraken doen: “Alles ligt nog open voor 2019. Nog niets is besloten. We zullen volgend jaar rond de lente of aan het begin van de zomer een besluit maken.”

Ondanks dat Renault volgend jaar ook motoren gaat leveren aan McLaren maakt Horner zich geen zorgen over de gelijkwaardigheid van het materiaal: "Renault heeft altijd een eerlijke service geleverd. Elk wereldkampioenschap en elke overwinning hebben we als klant behaald met een Renault-motor. Ze zijn altijd erg eerlijk geweest en hebben altijd gelijkwaardige service verleend, dus we hebben er alle vertrouwen in dat dit zo zal blijven."

Met het oog op 2019 is volgens Horner ook Honda een optie voor de formatie uit Milton Keynes: 'Het is goed dat Honda in de sport blijft en het is mooi dat Toro Rosso een soort fabrieksteam wordt van Honda. Vanuit het perspectief van Red Bull geeft het ons de kans om de progressie van Honda te blijven volgen, voordat we volgend jaar een beslissing moeten maken wat onze toekomstige motorleverancier wordt.'

Tevens is er aangekondigd dat vanaf 2021 de motorreglementen op de schop zullen gaan. Aston Martin, huidig partner en volgens jaar zelfs titelsponsor van Red Bull Racing, zou vanaf dan ook een grote rol kunnen gaan spelen op het gebied van motoren, al wil Horner eerst meer duidelijkheid over de reglementen: “Aston Martin is een interessant project. Het zal er vanaf hangen wat de reglementen worden voor 2021, welke de FIA en de FOM in de week na de Grand Prix van Brazilië voor het eerst zullen presenteren. Als het ervoor zorgt dat een onafhankelijke motorfabrikant competitief kan zijn, dan kan een bedrijf als Aston Martin goed samenwerken met een externe partij zoals Cosworth. Ik denk dat het belangrijk is voor de Formule 1 dat er een competitieve, onafhankelijke en kost-effectieve motor is.”

Tenslotte maakt Horner duidelijk dat Red Bull Racing de Formule 1 ook in de toekomst trouw zal blijven: “Red Bull zit nu al dertien jaar in de Formule 1 met haar eigen team en daarvoor waren we al betrokken bij Sauber en daarvoor ook al als sponsor. We zijn dus al meer dan 20 jaar betrokken bij de sport en de wens is absoluut om door te gaan. Red Bull is net zo gecommitteerd als elk ander team in de paddock, al zijn er natuurlijk moment waarop onze liefde voor de Formule 1 danig op de proef wordt gesteld", lacht Horner. "Maar, Max heeft zich zojuist bij ons vastgelegd tot en met 2020, dus dat is een duidelijk indicatie dat we nergens anders heen gaan.”

Klik hier voor de prijsvraag van de GP van Mexico en win een MV RBR hoodie en joggingbroek!