Max: “Weer instappen en het beste eruit halen. Zo simpel is het.”

Gepubliceerd op 31 augustus 2017 door Niels Hendrix

Max Verstappen oogt kalm, maar niet gelaten, donderdagmiddag tijdens het gesprek met de verzamelde Nederlandse en internationale pers in Monza. Zijn uitvalbeurt in België lijkt hij alweer achter zich te hebben gelaten. “Je probeert altijd zo positief en rustig mogelijk te blijven. Je stapt weer in je auto en probeert het beste eruit te halen. Zo simpel is het”, vertelt Max.

“Het is niet zo gemakkelijk om de problemen op te lossen, maar we proberen het in Monza opnieuw. Eigenlijk heb ik het hele seizoen al problemen gekend, dus op een gegeven moment leer je daarmee omgaan. Je gaat verder en probeert positief te blijven. Het enige wat je kunt doen, is fit en klaar zijn en het beste uit vrijdag en zaterdag halen, en hopen dat het op een gegeven moment ook op zondag op z’n plaats valt.”

Renault heeft, ook persoonlijk, excuses aangeboden aan Max. “Ik hoef geen excuses. Ik wil dat de problemen worden opgelost. Ze werken eraan, dus we gaan het dit weekend zien”, aldus Max, die niet bang is dat zijn eigen ontwikkeling eronder te lijden heeft. “Daar doet het me geen pijn. Veel zaterdagen gingen heel goed en mijn racesnelheid was over het algemeen ook erg goed. Als ik uitviel, lag ik vaak op een goede positie. Ik ontwikkel me nog steeds als coureur.”

Het lijkt dat je teamgenoot Daniel Ricciardo vaker op vrijdag en zaterdag problemen kent en jij op zondag, wordt aan Max gevraagd. “Volgens mij hebben we beiden regelmatig problemen op vrijdag en zaterdag. Het is niet zo dat ik alleen op zondag problemen ken.”

Vooruitblikkend op de kwalificatie: hoeveel uitdaging brengt Monza als hogesnelheidscircuit met zich mee? “Een kwalificatieronde op Monza is minder uitdagend dan op Monaco, maar als je op de limiet rijdt, is alles uitdagend en moeilijk.” Max geniet van de sfeer op de Italiaanse baan. “Het is mooi om al die tifosi te zien, veel Ferrari fans natuurlijk, maar al dat enthousiasme is mooi.”

Max laat weten dat het nog niet duidelijk is hoeveel gridstraffen hij – en ook Ricciardo – zullen oplopen vanwege motorwissels. Maar het is zeer waarschijnlijk dat beiden ergens achteraan op de startgrid zullen staan. Binnen de FIA gaan stemmen op om dit systeem te wijzigen. Max kan zich daar in vinden: “Het team of de leverancier van de power unit moet gestraft worden, niet de rijder zelf. Gewoon met een geldboete van een paar miljoen. Dan doet het wel pijn en wordt het gevoeld als er geen goed werk geleverd wordt.”

Klik hier voor de prijsvraag van Italië en win een 1:43 schaalmodel van de halo test Italië GP 2016!