Horner over eerste seizoenhelft: "Max rijdt op ongelofelijk hoog niveau"

Gepubliceerd op 03 augustus 2017 door Julien Lemmen

Het team van Red Bull Racing heeft na de eerste elf races van het seizoen zes podiums en 184 kampioenschapspunten gescoord (waarvan 112 in de laatste zes races). Het verhaal van de start van het seizoen tot aan de zomerstop is er een van snelle progressie en grote prestatiewinst.

De fabriek in Milton Keynes gaat nu twee weken verplicht dicht tijdens de zomerstop. Een mooi moment om met teambaas Cristian Horner terug te blikken op de hoogte- en dieptepunten van de eerste seizoenshelft en vooruit te blikken op wat er nog komen gaat.

Christian, hoe zou je de eerste helft van het seizoen samen willen vatten?
"Na een moeilijke start, zijn we vanaf het begin van het Europese seizoen beter op gang gekomen. We gaan nu de zomer-break in met zes podiums, een Grand Prix-overwinning en de derde plaats in het kampioenschap. Wat het meest tot de tevredenheid stemt, is hoe de auto zich heeft ontwikkeld, vooral vanaf Spanje. Voornamelijk in de meest recente races zijn we competitief geweest."

Max had flink wat tegenslag in het eerste deel van het seizoen. Hoe belangrijk was het om hem de finish te zien halen in de laatste twee races voor de zomerstop?
"Max rijdt op een ongelofelijk hoog niveau en om dan buiten zijn schuld uit te vallen in Barcelona en daarna twee achtereenvolgende races met motorpech te hebben in Montreal en Baku, waar hij in een goede uitganspositie lag om op het podium te finishen of zelfs de race te winnen, was ongelofelijk frustrerend. Maar hij is erg goed met de tegenslag omgegaan en ik ben er zeker van dat hij na de zomerstop een sterke tweede helft van het seizoen gaat hebben."

De prestaties van de auto gaan voorturend vooruit. Verwacht je dat deze trend zich voort zal zetten in de tweede helft van het seizoen, ook al zijn er veel verre races?
“Daar ben ik zeker van. Ik denk dat het team goed samenwerkt. We maken de auto steeds beter, er komen enkele banen aan die ons goed liggen en we blijven ons tot en met de laatste race in Abu Dhabi volledig inzetten. Er is een groot gat tussen ons en de wagens voor ons, maar er liggen genoeg kansen in de resterende races en we geven alles om deze kansen te pakken. En natuurlijk kunnen we alles wat we nu leren volgend jaar ook toepassen."

Komt de huidige positie van het team overeen met wat je voor het seizoen verwachtte?
"Ik denk dat we achter liggen op waar we willen staan, maar we werken hard om deze achterstand in te halen. Ik denk dat we de tweede helft van het seizoen behandelen als een ‘reset’ en kijken wat we kunnen behalen in de volgende negen Grands Prix."

De Halo is bevestigd voor volgend jaar. Wat is jouw mening over de cockpitbescherming en wat zijn de uitdagingen om het te implementeren?
"Ik denk dat de FIA haar besluit heeft gemaakt en ik begrijp de redenen waarom ze dit hebben gedaan, maar persoonlijk ben ik geen voorstander van de Halo. Ik denk dat we daarmee afstappen van het idee van het open-cockpit racen, wat de Formule 1 kenmerkte. Er zijn vanzelfsprekend ook uitdagingen. Het is best zwaar. Het minimumgewicht van de auto’s gaat volgend jaar gaat dan wel met vijf kilo omhoog om het te implementeren, maar het is niet erg mooi en het is jammer dat het volgend jaar op een Formule 1-auto zit."

De fabriek gaat nu dicht, maar wat houdt dit in? Gaat de hele fabriek dicht of zijn er afdelingen die nog wel mogen opereren gedurende de zomerstop?
“Operationeel gaan we compleet dicht. Wat we wel mogen doen is onderhoudswerk. Het is het enige moment dat alle machines uit gaan, dus we kunnen onderhoud uitvoeren aan het gebouw, de vloeren schilderen en alles goed schoonmaken. Het is erg druk op het gebied van service en ondersteuning, maar operationeel heeft het bedrijf een verplichte pauze.”