Geen halo, T-wings en haaienvinnen in 2018

Gepubliceerd op 25 april 2017 door Bryan van Berlo

Tijdens een vergadering van de F1 Strategy Group en de F1 Commission in Parijs, waarbij onder andere FIA President Jean Todt en voor de eerste keer, CEO van de Formula One Group, Chase Carey aanwezig waren, zijn een aantal belangrijke beslissingen gemaakt wat betreft het sportieve en technische reglement voor volgend jaar. 

Te beginnen met de veelbesproken cockpitbescherming, halo. Hier is tijdens vorig seizoen al verschillende keren mee getest en het systeem zou op de planken liggen voor 2018. De FIA geeft nu echter de voorkeur aan een recent verschenen oplossing, welke het ‘shield’ wordt genoemd. Het zou een beter compromis moeten vormen tussen het uiterlijk en de veiligheid.

Ook zijn de T-wings en haaienvinnen vanaf volgend seizoen verleden tijd. Beide oplossingen zijn ontstaan uit enkele mazen in de nieuwe reglementen en zorgen voor de nodige ophef. Volgens de FIA zijn veranderingen in de regels aangebracht om het gebruik van deze technieken flink te beperken.

Daarnaast heeft de FIA nog een aantal andere dingen besloten:

  • Olie zal niet meer gebruikt mogen worden als brandstof. Bovendien mag er nog maar één specificatie olie gebruikt worden tijdens een raceweekend.
  • Pirelli heeft toestemming gekregen om regenbanden voor 2018 te gaan ontwikkelen met oudere specificaties van de auto’s. Hierbij horen ook de smallere bandenafmetingen.
  • In het geval van een rode vlag tijdens een race, zal de race weer herstart worden middels een staande start. Voorheen werd het veld nog achter de safety car weggestuurd.

Ten slotte zal er dit jaar vanaf de Grand Prix van Spanje een verduidelijking van de startnummers van coureurs te zien zijn. Deze moeten beter zichtbaar worden. Hoe dit precies in zijn werk gaat zal nog moeten blijken, al zullen de regels hiervoor strikt zijn.