Max over zijn inhaalrace in China: “Ik heb veel plezier gehad”

Gepubliceerd op 09 april 2017 door Julien Lemmen

Max Verstappen zag een geweldige inhaalrace in China beloond worden met de derde plaats. Een wereldstart vanaf P16, een goede strategie en enkele mooie inhaalacties bezorgden Max het laatste podiumplekje. De Nederlander blikt terug op een enerverende race.

“Ik ben erg blij om op het podium te staan. Als je als zestiende start, mag je zeker niet klagen”, zegt Verstappen met veel gevoel voor understatement. “Het was een erg goede race voor mij en ik voelde me goed in de auto.”

De fundering voor het goede resultaat werd volgens Max in de beginfase gelegd: “Vooral in de eerste ronde, toen haalde ik negen auto’s in volgens mij. Daarna heb ik nog wat mensen ingehaald en voor me gingen ze ook naar binnen, dus dat kwam goed uit. Ik denk dat we ook gewoon de perfecte keuzes hebben gemaakt qua pit stops.”

Door een safetycar fase gaat in ronde vijf het hele veld door de pitstraat. Max stopte daarbij echter niet meteen voor een bandenwissel: “Ik stopte niet de eerste keer omdat ik er niet helemaal zeker van was of dit de goede keuze zou zijn. Op een gegeven moment dacht ik ‘nu moeten we het wel doen’, want het team zei dat het een lange safetycar periode was door de crash. Ik kon zelf natuurlijk niet zien hoe groot die crash was. Voor mij was het een beetje moeilijk zeggen, maar uiteindelijk was het een prima keuze.”

Toen het veld weer werd vrijgelaten, wist Max al snel voorbij te steken aan Kimi Raikkonen, alvorens ook teamgenoot Ricciardo eraan moest geloven. “Toen ik Daniel voorbij was, reed ik meteen een goed gat naar hem, alleen de auto had gewoon te veel onderstuur omdat ik in de kwalificatie niet heb gereden. We hadden best veel aan de auto veranderd vanaf de laatste training voor de kwalificatie maar dat hebben we natuurlijk niet kunnen testen, dus het was niet ideaal in de race. Ik moest heel veel aan de knopjes veranderen om een beetje grip voor te krijgen. Ik verloor gewoon heel veel temperatuur in de banden en daarom blokkeerde ik ook met Vettel. Ik zat op het rechte stuk al naar rechts te sturen omdat mijn linker voorband helemaal weg was, dus vandaar.”

Ricciardo kwam in de slotfase nog akelig dichtbij aan Verstappen: “Hij stopte later, dus hij had betere banden. Ik wist dat ik sowieso problemen met linksvoor ging krijgen, dus ik probeerde het iets rustiger aan te doen om een beter einde van de race te hebben. Uiteindelijk maakte het heel weinig uit, het draaide gewoon niet. Het was een mooi gevecht met Daniel en natuurlijk ben ik erg blij om dan toch nog derde te worden.”

In het spannende gevecht met zijn teamgenoot, maande Verstappen zijn race-ingenieur om even niet te praten. “Hij begon tegen me te praten in het midden van de bocht. Dus ik zei hou maar even op, laat me maar gewoon met rust, ik weet wat ik moet doen”, zegt de Nederlander met een glimlach.

Max blijft bescheiden onder alle complimenten voor zijn inhaalmanoeuvres: “Ik doe gewoon mijn ding. Ik wil de auto’s voor mij voorbij gaan en gelukkig lukte dat vandaag met de baancondities. Ik heb veel plezier gehad. Je kunt nu erg laat remmen, zoals in bocht zes waar ik Ricciardo en Bottas inhaalde. Het is wat lastiger om elkaar te volgen, maar deze baan is erg geschikt om in te halen en daar hou ik van.”

Ondanks het mooie resultaat verwacht Verstappen niet dat het gat met Mercedes en Ferrari gedicht is: “Het is natuurlijk een podium, maar we zijn nog steeds niet snel genoeg om op pure snelheid het podium te halen. We moeten nog hard werken om regelmatig op het podium te komen. We hebben vandaag in ieder geval gemaximaliseerd.”