scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max: “RB13 zal er anders uitzien in Melbourne”

Gepubliceerd op 23 maart 2017 door Niels Hendrix

Voorafgaand aan de eerste Grand Prix van 2017 had Formula1.com in Melbourne een gesprek met Max Verstappen.

Max, er zouden er meer van jou moeten zijn in de Formule 1. Kun je jezelf dupliceren?
Max Verstappen: “Helaas niet. Maar eigenlijk is dat goed, want anders zou het moeilijker voor me zijn om goed te presteren als er twee van mij waren! Ik zou harder moeten werken om mijn kopie te verslaan!”

Waar zou zo iemand vandaan kunnen komen?
“Van Mars! (lacht) Nergens anders!”

Je bent niet de enige tiener op de 2017 startopstelling. Is het tegenwoordig essentieel om vroeg te beginnen?
“Niet per se zo jong, het hangt allemaal van de juiste voorbereiding af. Ik heb die van mijn vader gehad! Als iemand je vanaf jongs af aan begeleidt en je alle essentiële tips geeft, helpt dat veel. Dan doet je leeftijd er niet meer zoveel toe.”

Je gaat je derde F1-seizoen in en bent nog geen twintig. Je leeft het leven snel! Maar is het nog zoals je gedroomd had of heeft het ook minpunten?
“Ook in het paradijs zijn er wolken! Zelfs als alles perfect lijkt, zijn er altijd wolken. Dat is het leven. Er zijn ups en downs en dat geldt ook voor de Formule 1!”

Wat zijn die ups en downs zoal?
“Je bedoelt het beste en het minste? Het beste is natuurlijk de auto! Het nadeel is dat je zoveel reist. Je moet leren leven zonder familie en vrienden.”

Je hebt tot nu toe boven verwachting gepresteerd in de F1, waardoor de verwachtingen torenhoog zijn. Voel je de druk daarvan?
“Nee, helemaal niet. In tegendeel: ik voel me elke race en elk jaar steeds relaxter. Klinkt gek, of niet?”

Red Bull Racing wil dit seizoen titels winnen. Is er iets dat die ambitie in de weg zou kunnen staan?
“Dat de auto niet goed genoeg is. Als de auto goed genoeg is, kunnen we het kampioenschap winnen, zeker.”

En, is die goed genoeg?
“Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Maar ik denk, op dit moment, dat we ons nog moeten verbeteren om voor de titels te kunnen vechten. Dat kan veranderen als we gaan racen, maar voor mijn gevoel moeten we ons nog verbeteren!”

Dat brengt ons bij de RB13. Is nummer dertien goed of slecht? Ben je bijgelovig?
“Ik ben helemaal niet bijgelovig. Dus waarom geen RB13?”

Wat zegt je gevoel na de tests? Was het een minpunt om minder kilometers gemaakt te hebben dan de directe concurrentie?
“Nee, voor mij niet. Na de eerste dag weet je min of meer hoe de auto te besturen. In totaal reed ik vier dagen en dat zou genoeg moeten zijn. Ik maak me absoluut niet druk.”

Het strakke design van de RB13 was een veelbesproken punt tijdens de testdagen. Staan er een gewijzigde en andere auto klaar voor aanstaande vrijdag?
“De auto zal er iets anders uitzien. Een klein beetje. Niet een enkel aspect maar overal. Dat is wat je doet als je het hele concept van de auto wilt verbeteren. Maar het blijft de mooiste auto op de grid! En daarnaast worden aanpassingen gedaan aan de behoeften: van het circuit, de omstandigheden – wind of geen wind. Dus we hebben een ‘Melbourne specificatie’ meegenomen. Zo kun je het zien.”

Melbourne is een bijzondere baan. Tijdens je eerste race haalde je de finish niet. Vorig jaar werd je tiende. En nu?
“Beter dan dat. En tenzij er een enorme startcrash is, denk ik niet dat we zondag veel uitvallers zullen zien.”

En beter betekent…
“Ha. Hopelijk beter dan P10, dat zou een schokkend resultaat zijn! Waar ik enorm blij van zou worden – zonder een wolkje in het paradijs – zou natuurlijk een overwinning zijn. Maar ik ben afhankelijk van de auto: als die goed genoeg is voor P3, ben ik blij met de derde plek. Hetzelfde gaat op voor P5.”

Laten we aannemen dat de auto goed genoeg is voor de winst, maar dat je die vergooit. Wat dan?
“Dan zal ik enorm teleurgesteld over mezelf zijn. Laten we hopen dat ik niet kwaad op mijzelf hoef te worden!”, besluit Max met een lach.