scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max geeft fans een kijkje achter de schermen

Gepubliceerd op 19 maart 2017 door Bryan van Berlo

Gisteren was Max Verstappen aanwezig bij bouwgigant Hornbach in Amsterdam. Naast de vele interviews, een terugblik op zijn eerste jaar voor Red Bull Racing en een vooruitblik op het komende seizoen, geeft Max de aanwezige fans samen met Formule 1-verslaggever Jack Plooij ook een kijkje achter de schermen van de sport.

Allereerst wordt er kort teruggekeken op het testen van de regenbanden tijdens de wintertests in Barcelona. De baan werd hierbij kunstmatig nat gemaakt. “Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als een echte regendag zoals vandaag. Het voelde nog niet heel top aan op de nieuwe regenbanden. Ze zijn breder en in de regen is dat niet ideaal, aangezien je veel meer wielspin hebt. Als er veel water ligt voel je dat ook meer door de banden. Daar moeten ze nog aan werken.”

Waar altijd veel vragen over zijn, is de persvoorlichter van Red Bull Racing, James Ranson. Hij neemt Max overal mee naartoe en zorgt ervoor dat agenda van de Nederlander klopt. Verstappen legt uit waarom Ranson altijd alles opneemt en of deze opnames ook tegen hem worden gebruikt: “Nee, de opnames worden niet tegen me gebruikt, maar als er rare dingen in de media gepubliceerd worden heb je altijd een bewijs van wat er echt gezegd is.”

Tijdens een raceweekend is er altijd veel personeel van het team aanwezig. Dat dit echter niet al het personeel van Red Bull is, legt Max uit: “In totaal hebben we zo’n zes- tot zevenhonderd man. Op het circuit is dat voor elk team gelimiteerd tot zestig.”

Een gedeelte is ook buiten het circuit actief, om gedurende de race mee te kijken en het team aan de pitmuur te adviseren. Dit gebeurt in een zogeheten ‘control center’. “Daar wordt alles op een groot scherm bijgehouden, het grootste 4K scherm in Europa. Dit kan je weer opdelen in verschillende schermen, waarop alle data live binnen komt. Vanuit daar kunnen ze voor negentig procent bijna alles beslissen, zoals keuzes over pitstops en strategieën. Er worden dan allerlei dingen berekend, zoals welke snelheid we moeten aanhouden, op welk punt andere teams dichterbij komen of wanneer we naar binnen moeten. Vanaf de pitmuur is men meer bezig met de coureur zelf.”

Max vertelt ook over zijn race-engineer, Gianpiero Lambiase: “In principe is hij de enige die met me praat, maar als het echt nodig is, hoor ik ook wel eens de teambaas.” Dat hem veel verteld wordt tijdens het racen vindt de Nederlander echter niet vervelend. “Ze weten wanneer en waar ze moeten praten. Zolang ze dat maar niet doen tijdens het remmen.” Vragen stelt Max vaak genoeg aan zijn team. “Ja, bijna elke race wel. Bijvoorbeeld over hoeveel ronden er nog te rijden zijn of op wat voor banden de anderen rijden. In het begin van het seizoen mocht je echter bijna niks vragen. Dit hebben ze later weer makkelijker gemaakt, zodat je weer kon vragen wat je wilde.”

Na een wedstrijd kijkt Max vaak beelden van de race terug. “Als het een goede race is wel, bij een slechte niet. Ik kijk meestal niet een hele race, maar stukjes waar zich iets voordoet. Ik wil dan kijken wat er gebeurde tijdens een bepaalde situatie of pitstop. Dit doe ik meestal na de debriefing.”

Er wordt afgesloten met de teambaas van Red Bull, Christian Horner. Hierover is Max erg positief. “Hij is een heel aardig persoon en motiveert de mensen. Dat is gewoon heel belangrijk.” Of een teambaas een voorkeur voor een rijder mag hebben? “Normaal gezien niet, maar dat heeft hij ook niet. Hij is erg neutraal en blij met beide coureurs. Dat zou ik ook zijn.”