scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max blikt terug op eerste seizoen bij Red Bull Racing

Gepubliceerd op 05 december 2016 door Johan Peeters

Er is geen twijfel over mogelijk, het is een jaar geweest van enorme prestaties voor Max Verstappen...

Het was een seizoen dat voor de jonge Nederlander op de grid begon voor het team van Scuderia Toro Rosso, met als doel het junior team zo ver als mogelijk naar voren te brengen in het wereldkampioenschap. Het seizoen gaat de boeken in als het jaar waarin de tiener zich als Grand Prix-winnaar nestelde tussen de topcoureurs in de Formule 1, hij zeven keer op het podium stond en voor de eerste keer van de eerste rij mocht vertrekken. Op dit moment, met een memorabel seizoen achter zich, kijkt Max terug en analyseert hij wat het allemaal voor hem betekende…

Ten eerste Max, hoe zou jij 2016 samenvatten?
“Zeer positief - een aantal bijzondere momenten, vooral met de overwinning in Spanje natuurlijk, en dan nog wat geweldige team-resultaten - de een-twee in Maleisië was heel bijzonder - dus ik kan over dit seizoen niet klagen!”

Toen je het seizoen voor Toro Rosso in Australië begon, wat waren je doelen op dat moment?
“Mijn doel was gewoon om te proberen zoveel mogelijk punten te scoren in het begin van het seizoen, want we wisten dat het moeilijker zou gaan worden aan het einde van het seizoen als gevolg van de motor, die geen upgrades zou krijgen. Dat is een totaal andere benadering dan bij Red Bull Racing waar ik na de eerste vier races terecht kwam. Aan het begin van het jaar ben je aan het vechten om in Q3 terecht te komen en opeens was het "Oké, laten we in Q3 eens kijken hoe we de tweede startrij of iets dergelijks veilig kunnen stellen."

Uiteraard was jouw winst in Spanje het hoogtepunt van het jaar. Als je er nu op terugkijkt en erover nadenkt. Was er ooit tijd om het in te laten zinken?
“Ja, het is zeker ingezonken, maar om eerlijk te zijn ik kijk nooit teveel terug. Natuurlijk was het een groots moment en is het is iets heel bijzonders om voor de eerste keer te winnen. Maar daarna heb ik snel de aandacht weer vooruit gericht, blijven presteren, dat is het belangrijkste.”

Vragenvuur over 2016:
Favoriete race van dit seizoen?
“Spa. Het was geweldig. Er kwamen zoveel fans op af het was gewoon ongelooflijk.”
Het meest trots op? “De overwinning in Barcelona.”
Feit over je teamgenoot waar je dit jaar achter bent gekomen? “Hij laat veel scheten. Het kan me niet veel schelen, maar het is echt heel veel.”
Waar kijk je naar uit voor volgend jaar? “De bochtensnelheden in de snelle bochten.”
2016: In één woord? “Goed.”

We nemen je mee terug naar het begin van dat weekend in Spanje, het begin van de eerste sessie, hoe weinig wist je op dat moment in vergelijking met wat je nu weet?
“Ik wist al best wel het een en ander, maar natuurlijk niet hoe alles precies werkte. Ik leerde veel in de simulator in de dagen voordat ik naar Barcelona ging, ​​maar nog steeds is alles nieuw voor je, omdat je nog nooit in de echte auto hebt gereden. Het was een grote stap. In de eerste vrije training moest ik echt wennen aan de auto in de eerste paar ronden, maar daarna voelde ik me steeds comfortabeler. Natuurlijk had ik niet verwacht dat het zo goed zou gaan. Over het algemeen was het een heel bijzonder weekend.”

Was er een moment waarop je op de verkeerde knop hebt gedrukt?
“Ik ben er vrij zeker van dat ik dat gedaan heb! Ik weet zeker dat er een paar momenten waren dat ik moest vragen, "Oké, waar zit dat precies?”

Als dit je nog een keer zou gebeuren met de zes maanden ervaring die je nu met het team hebt opgedaan, denk je dan dat je nog sneller zou zijn?
“Oh, jazeker, 100%, in het bijzonder in de vrije trainingen en de kwalificatie, het is een totaal andere opbouw.”

Wanneer had je het gevoel dat je de auto totaal onder de knie had?
“Je blijft altijd leren, maar na een paar races begin je een beetje je eigen weg te gaan, dan weet je steeds beter wat je wil. Maar je leert de auto nooit echt helemaal kennen omdat deze constant in ontwikkeling blijft. Je krijgt steeds nieuwe onderdelen op de auto en dat heeft invloed op de balans en de set-up. Hier groei je langzaam in en je komt er steeds dichterbij.”

Doen records je iets? Je bent houder van het record van jongste racewinnaar. Jongste coureur die een polepositie haalt zit er waarschijnlijk aan te komen.
“Het is leuk, maar het is niet iets dat een speciale betekenis voor mij heeft. Zolang ik races en wereldkampioenschappen win is dat het belangrijkste. Het hoeft niet te jongste te zijn of wat dan ook.”

Spanje was de duidelijke het hoogtepunt dit jaar maar wat waren dat nog meer?
“Silverstone, Oostenrijk en Maleisië waren goed. Japan was zeer positief. Veel positieve dingen. Ik heb een paar goede races gereden waarvan ik heb echt genoten en de natte race in Brazilië natuurlijk.”

Jij en Daniel lijken elkaar te erg te pushen. Hoe belangrijk was dat voor jou, die samenwerking met Daniel?
“De samenwerking is geweldig. Ik ben erg blij met Daniel als teamgenoot. Hij is erg snel, maar ook een toffe gast. Ik denk dat onze samenwerking het team voortstuwt en dat is het belangrijkste. Teamgeest is erg belangrijk. Het is een teamsport en als je samenwerkt om de auto sneller te maken in plaats van te proberen om elkaar te bevechten helpt dit het team en uiteindelijk ook jezelf vooruit. Je leert van elkaar en dat is hoe je de auto beter maakt.”

Er zijn tal van hoogtepunten, maar onvermijdelijk ook een paar dieptepunten. Wat waren de weekenden om te vergeten?
“Monaco. De rest was oké, maar Monaco was geen geweldig weekend. De snelheid was er, maar ik crashte op de verkeerde momenten. Maar, weet je, zelfs daar leer je van, zelfs ondanks dat het een zeer negatief weekend was zijn er altijd positie dingen.”

En wat zijn je verwachtingen voor volgend jaar?
“We zijn allemaal zeer positief op dit moment. We komen dicht bij Mercedes en we hopen met de auto van volgend jaar een volgende stap te kunnen zetten. Hopelijk vechten we voor het wereldkampioenschap.”

Denk je dat de nieuwe regelgeving het veld een beetje door elkaar zal schudden?
“Hopelijk gaan we er zelf op vooruit. We zullen moeten afwachten. Zoals ik al zei, we zijn allemaal zeer positief gestemd, dus hopelijk hebben we volgend jaar een goede auto.”

Voor jou persoonlijk, moet je meer van jezelf gaan eisen, vooral fysiek?
“Het zal fysiek zeker zwaarder worden en dat is daarmee ook meteen het lastigste aspect. Het wennen aan de auto zal geen groot probleem zijn. Je past je als coureur aan de situatie aan, maar de fitness zal zeker een stuk moeilijker zijn. Dat is waar ik aan ga werken tijdens de winter.”

Heb je nagedacht over bepaalde circuits of bochten waar je naar uitkijkt om te rijden in de nieuwe auto?
Misschien Pouhon op Spa, de snelle linkerbocht. Ik denk dat andere snelle bochten volgas zullen zijn. Misschien Silverstone, Becketts en Maggotts zullen zeker nog leuker zijn om volgend jaar te rijden. Vooral naar de snelle bochten kijk ik uit.”