scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Verstappen in Brazilië: “Wordt interessant als het gaat regenen”

Gepubliceerd op 10 november 2016 door Julien Lemmen

Na een veelbesproken slotfase van de Mexicaanse Grand Prix mochten alle hoofdrolspelers, inclusief Max Verstappen, hun verhaal doen in de persconferentie op het circuit van Interlagos, waar dit weekend de Grand Prix van Brazilië op het programma staat. Naast Max mochten ook Hamilton, Rosberg, Vettel, Ricciardo en lokale held Felipe Massa aanschuiven.

Massa beëindigt zijn Formule 1-carrière aan het eind van het seizoen en rijdt dit weekend zijn laatste Grand Prix van Brazilië. Max brengt zijn waardering uit voor de carrière van de Braziliaan: “De carrière die hij had, willen veel coureurs bereiken. Om zoveel seizoen in de Formule 1 te hebben gereden, om te vechten voor kampioenschappen. Het zal voor hem zeker een speciaal moment worden om zijn laatste thuisrace te rijden. Over het algemeen is de Braziliaanse GP altijd speciaal. Het is een fantastische baan met een geweldige atmosfeer.”

Komend weekend wordt er regen verwacht. Is Verstappen hierdoor een kanshebber voor de overwinning? “Ik probeer altijd om te winnen, maar ik heb nog geen wisselende omstandigheden meegemaakt in Brazilië. Alleen op TV heb ik die gezien. Zoals altijd zal het interessant worden. Ik heb genoten van de race vorig jaar en hopelijk zal het met wat regen nog interessanter gaan worden. Ik kijk dus uit naar dit weekend.”

Naar aanleiding van incidenten en de uitslag van de Mexicaanse GP, waarbij zowel Verstappen, als Vettel na afloop van de race nog een straf ontvingen, mocht ook Charlie Whiting, wedstrijdleider van de FIA, aanschuiven bij de persconferentie om tekst en uitleg te geven.  

Het eerste incident dat Whiting bespreekt, is de straf van Max voor het afsnijden van de chicane. Waarom kreeg Lewis Hamilton bij de start geen straf en Max wel? “Lewis had geen blijvend voordeel”, verklaart Whiting. “Lewis snijdt de chicane af, wint hier veel mee, maar geeft dat voordeel ook weer terug. Ongeveer een minuut later kwam de safetycar naar buiten en was zijn voordeel al helemaal weg. Daarom vonden de stewards dat hij geen blijvend voordeel had en dus ook geen straf verdiende. Als Max na het afsnijden van de chicane langzamer was gaan rijden had hij zijn plek zeker verloren. De stewards vonden daarom dat Max wel een straf verdiende, omdat het afsnijden van de chicane een blijvend voordeel voor hem opleverde.”

Max kon zich niet helemaal vinden in de uitleg van Whiting: “Natuurlijk ben ik het niet eens met het besluit, maar het maakt niet veel verschil. Ik kreeg een penalty maar als je dan straffen uitdeelt, moet je die in beide gevallen uitdelen, of deel helemaal geen straffen uit. Wat we voor de toekomst moeten veranderen, is dat als je van de baan schiet, je al genoeg tijdverlies zou moeten hebben in plaats van dat de stewards zich ermee moeten bemoeien en penalty’s uitdelen. Ik denk dus dat we met een oplossing moeten komen dat wanneer je van de baan schiet, je al genoeg tijd verliest.”

In Mexico liet Vettel zijn frustraties meermaals blijken over de boordradio, tot schelden aan toe. Wat vindt Max van frustraties uiten over de boordradio?  “Je zit in de hitte van de strijd. Je hebt een boordradio en daarin kun je slechte dingen zeggen. Maar laten we zeggen dat je een microfoon aan een voetbalspeler geeft. Stel je voor hoeveel scheldwoorden hij zegt tijdens een wedstrijd. Of een andere sport, het hoeft niet eens voetbal te zijn. Met de radio bij je roep je al snel iets fouts. Misschien moeten ze het gewoon niet uitzenden, dat is een andere oplossing. Want we rijden op de limiet en we zitten in intense gevechten dus de adrenaline is hoog. Dus voor de toekomst, als het slecht is voor de jongere generatie, moeten ze het gewoon niet uitzenden.”

Tenslotte kregen de coureurs de vraag gesteld of ze het gevecht met Rosberg en Hamilton zullen schuwen, omdat ze voor het kampioenschap strijden: “Stel je voor dat je tegen je team zegt 'ik blijf uit de buurt van vehen en ik rij rustig achter ze aan', dan zouden ze zeker niet blij zijn”, zegt Max stellig. “Je behandelt ze altijd met respect. Je probeert elkaar nooit te raken net als het hele seizoen als je een inhaalactie probeert te maken of als je in die positie zit. Dus ik heb gewoon dezelfde aanpak als altijd. Zo lang je niet crasht of ervoor zorgt dat de andere coureur veel plekken verliest, kun je stevig met elkaar racen”, besluit Max.

Voorspel de snelste raceronde van Max en win een Red Bull Racing-sweat jacket!